VEDTÆGTER
for
ANDELSBOLIGFORENINGEN
AB Marsvej
1.0 Navn og hjemsted
1.1 Foreningens navn er Andelsboligforeningen AB Marsvej.
1.2 Foreningens hjemsted er i Silkeborg Kommune.
2.0 Formål
2.1 Foreningens formål er at eje og administrere ejendommen matr.nr. 2 fæ Gjessø by, Them, beliggende Marsvej, 8600 Silkeborg med 26 andelsboliger og fælleshus.
3.0 Medlemmer
3.1 Som andelshaver kan med bestyrelsens godkendelse optages enhver, der er fyldt 18 år og er myndig, der bebor eller samtidig med optagelsen flytter ind i en bolig i foreningens ejendom, og som erlægger det til enhver tid fastsatte indskud med eventuelt tillæg.
3.2 Som andelshaver kan endvidere med bestyrelsens godkendelse optages en juridisk person, som har overtaget andelsboligen på tvangsauktion som ufyldestgjort panthaver.
Denne andelshaver skal betale boligafgift og andre beløb, der opkræves af foreningen, frem til det tidspunkt, andelsboligen er videreoverdraget.
Denne andelshaver kan ikke fremleje andelsboligen, har hverken stemmeret eller mulighed for at stille forslag på andelsboligforeningens generalforsamling, og skal inden 6 måneder fra auktionsdagen overdrage andelsboligen til en person, som opfylder kravene i § 3, stk. 1.
Såfremt andelsboligen ikke er overdraget inden 6 måneder fra auktionsdagen, bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andelsboligen og de vilkår, overtagelsen skal ske på. Ved overdragelse af andelsboligen efter denne bestemmelse finder § 13, stk. 2, litra B og C, § 14 og § 15 tilsvarende anvendelse. Såfremt der ikke er interesserede på ventelisterne, afgør bestyrelsen frit, hvem der skal overtage andelsboligen.
4.0 Indskud
4.1 Indskud udgør et beløb, svarende til kr.
340.000,- pr. boligtype 105 m² og
380.000,- pr. boligtype 125 m²
Således at de samlede indskud udgør kr. 9.400.000,00
Indskuddet skal indbetales kontant.
5.0 Hæftelse
5.1 Andelshaverne hæfter alene med deres indskud for forpligtelser vedrørende foreningen, jvf. stk. 2.
5.2 En fratrædende andelshaver eller andelshaverens bo hæfter for forpligtelsen efter stk. 2, indtil ny godkendt andelshaver har overtaget andelen og dermed er indtrådt i forpligtelserne.
6.0 Andel
6.1 Andelshaverne har andel i foreningens formue i forhold til deres indskud.
6.2 Andelen kan kun overdrages eller på anden måde overføres til andre i overensstemmelse med regler i §§ 13-18 ved tvangssalg, dog med de ændringer der følger af reglerne i Andelsboligforeningslovens § 6 B.
6.3 Andelsboligen kan belånes i overensstemmelse med reglerne i andelsboligforeningsloven. Der kan ikke gives transport i et eventuelt tilgodehavende eller en overdragelse, som endnu ikke er aftalt. Der kan heller ikke anvises eller meddeles fuldmagt for nogen anden end andelshaveren til at modtage og kvittere for afregning af et sådant tilgodehavende. Foreningen kan kræve, at andelshaveren betaler gebyr for afgivelse af erklæringer til brug for tinglysning af pantebreve eller retsforfølgning i henhold til andelsboligforeningslovens § 4a, ligesom foreningen kan kræve, at andelshaveren betaler for eventuel vurdering af forbedringer m.v.
6.4 For andelen udstedes andelsbevis, der lyder på navn. Bortkommer andelsbeviset, kan bestyrelsen udstede et nyt, der skal angive, at det træder i stedet for et bortkommet andelsbevis.
7.0 Benyttelse af andelsboligen
7.1 En andelsbolig må udelukkende benyttes til beboelse. Bestyrelsen kan tillade erhverv, der ikke medfører tilgang af kunder, ombygning af andelsboligen og skiltning, såfremt det ikke er til gene for de øvrige beboere, og det er tilladt efter kommunale forskrifter.
1. Foreningen kan efter generalforsamlingens bestemmelse med hver andelshaver oprette en boligaftale, der indeholder bestemmelser om andelsboligens brug m.v.
2. Andelshaveren er forpligtet til at flytte ind i andelsboligen og benytte andelsboligen til helårsbeboelse for sig og sin husstand.
3. En andelshaver må kun benytte én andelsbolig i foreningen og er forpligtet til at bebo andelsboligen, medmindre andelshaveren er midlertidigt fraværende på grund af sygdom, institutionsanbringelse, forretningsrejse, studieophold, ferieophold, militærtjeneste, midlertidig forflyttelse eller lignende, hvor andelshaveren har ret til at lade andelsboligen stå tom, overlade brugen til et husstandsmedlem eller fremleje andelsboligen efter § 11.
8.0 Boligafgift
8.1 Boligafgiftens størrelse fastsættes til enhver tid bindende for alle andelshavere af generalforsamlingen.
8.2 Det indbyrdes forhold mellem boligafgiftens størrelse for de enkelte boliger fastsættes efter følgende principper:
Boligafgift og fællesudgifter
Boligafgiften fordeles i samme forhold som andelshavernes andel i foreningens formue, jf. § 6, stk. 1, for så vidt angår:
- udgifter til renter og afdrag på lån
- ejendomsskatter og afgifter i forbindelse hermed bortset fra renovation,
- forsikringer samt
- vedligeholdelse og fornyelse.
Den resterende del af boligafgiften, herunder udgift til fællesforbrug, fælleshus, kontingenter til ABF, fordeles med lige store beløb pr. bolig. Dette gælder således også andre fællesudgifter, så som udgift til snerydning, administration, revision og lignende.
- Procedure ved manglende betaling af boligafgift m.v.
Rykker nr. 1 afsendes 3 hverdage efter forfaldsdagen med rykkergebyr (kr. 273,- pr. 1/1 2014 iflg. ABF)
Rykker nr. 2 sendes 15 dage efter fristudløb på rykker 1.
Efter høring hos ABF, træffer bestyrelsen beslutning om eksklusion og beslutningen effektueres ved fristudløb på 15 dage på rykker 2.
Bestyrelsen noterer beslutningen om eksklusion og notatet sendes både som anbefalet og almindeligt brev.
Såfremt den ekskluderede andelshaver ikke fraflytter frivilligt, overgives sagen til advokat.
1. Den enkelte andelshaver
De enkelte andelshaveres forbrug i boligen fordeles efter målere. Det samme gælder forbrugsafhængige afgifter vedrørende boligen, så som vandafledningsafgift. Ligeledes betaler de enkelte andelshavere selv egne forsikringsudgifter, herunder til indboforsikring, og udgifter til vedligeholdelse og fornyelse i boligen i overensstemmelse med det i § 9 anførte. Ligeledes skal den enkelte andelshaver selv betale kontingent til tvunget medlemskab af Gjessø Grundejerforening.
8.3 En andelshaver er forpligtet til at betale boligafgift, indtil en ny andelshaver har overtaget andelsboligen, og dermed er indtrådt forpligtigelsen.
8.4 Boligafgiften betales månedligt den 1. hverdag i måneden. Alle andelshavere skal tilsluttes betalingsservice.
9.0 Vedligeholdelse
9.1 En andelshaver er forpligtet til at foretage al vedligeholdelse inde i andelsboligen, i henhold til foreningens vedligeholdelsesliste, bortset fra vedligeholdelse af varmeanlæg og fælles forsynings- og afløbsledninger og bortset fra udskiftning af hoved- og bagdøre, samt vinduer og udvendige døre, jf. dog stk. 5. Vedligeholdelsespligten omfatter også eventuelle nødvendige udskiftninger af bygningsdele i henhold til godkendt vedligeholdelsesliste.
9.2 En andelshaver er forpligtet til at vedligeholde det til andelsboligen knyttede have areal, herunder kantbeplantningen mellem hæk og Marsvej. Vedligeholdelsespligten omfatter også nødvendig udskiftning af bygningsdele, såsom udskiftning af udvendige vandhaner, udvendige el kontakter og udvendige lamper. Generalforsamlingen kan fastsætte nærmere regler for vedligeholdelsen af disse områder og for fælles eller egne hegn.
9.3 En andelshaver har desuden pligt til at foretage andre indvendige eller udvendige vedligeholdelsesarbejder, som efter generalforsamlingsvedtagelse er pålagt andelshaverne, herunder maling af træ beklædning og dør i redskabsrum.
9.4 En andelshaver er forpligtet til at vedligeholde de individuelle forbedringer og forandringer, der er udført i andelsboligen. Andelsboligforeningen er forpligtet til at foretage al anden vedligeholdelse, herunder af bygninger, skure og carporte samt fælles anlæg. Vedligeholdelsen skal udføres i overensstemmelse med vedligeholdelsesplanen.
9.5 Andelsboligforeningen er forpligtet til at foretage al anden vedligeholdelse end nævnt i stk. 1-4, herunder af bygninger, skure og carporte samt fælles anlæg. Andelsboligforeningen er desuden ansvarlig for vedligeholdelse af varmeanlæg herunder varmeunit, termostater og rørføring, fælles forsynings- og afløbsledninger i andelsboligerne, samt udskiftning af hele vinduer samt hele døre, der fører ud af andelsboligen. Vedligeholdelsen skal udføres i overensstemmelse med en eventuelt fastlagt vedligeholdelsesplan.
9.6 Såfremt en andelshaver groft forsømmer sin vedligeholdelsespligt, kan bestyrelsen kræve vedligeholdelse, der er nødvendig af hensyn til bygningens stand, foretaget indenfor en nærmere fastsat frist. Foretages den nødvendige vedligeholdelse ikke inden fristens udløb, kan foreningen få vedligeholdelsesarbejdet udført for andelshaverens regning eller andelshaveren kan ekskluderes af foreningen og brugsretten bringes til ophør med 3 måneders varsel, jf. § 20.
10.0 Forandringer
10.1 En andelshaver er berettiget til at foretage forandringer inde i andelsboligen, jf. dog stk. 2 og 3. Forandringer skal udføres håndværksmæssigt forsvarligt i overensstemmelse med kravene i byggelovgivningen, lokalplaner og andre offentlige forskrifter. Forandringer skal anmeldes skriftligt til bestyrelsen senest 5 uger inden de iværksættes.
10.2 Ønskes forandringerne udført af hensyn til ældre eller handicappedes særlige behov, kan bestyrelsen betinge forandringernes gennemførelse af reetablering ved andelshaverens fraflytning.
10.3 En andelshaver er ikke berettiget til at foretage forandringer af boligens ydre, af redskabsskure og carporte eller til at opsætte eller ændre hegn, medmindre bestyrelsen inden arbejdets iværksættelse har godkendt forandringen. Bestyrelsen kan nægte at godkende en anmodning om forandring, såfremt bestyrelsen skønner, at forandringen vil være uhensigtsmæssig eller stride mod andre andelshaveres interesser.
10.4 Andelshavere i omkringliggende boliger er forpligtet til at give adgang til boligen, hvis dette er nødvendigt for at udføre forandringen. Forandringen skal ske med mindst mulig gene for de berørte andelshavere. Reetablering i de omkringliggende boliger skal ske inden for en rimelig frist fastsat af bestyrelsen. Adgang til boligen skal varsles med 4 uger.
10.5 Bestyrelsen er ikke ansvarlig for anmeldte eller godkendte forandringers forsvarlighed og lovlighed. I tilfælde, hvor der kræves byggetilladelse efter byggelovgivningen eller tilladelse efter andre offentlige forskrifter, skal tilladelsen desuden forevises bestyrelsen, inden arbejdet iværksættes.
11.0 Fremleje
11.1 En andelshaver, der har boet i andelsboligen i normalt mindst et halvt år, er berettiget til at fremleje eller – låne sin andelsbolig ud med bestyrelsens tilladelse. Tilladelse kan kun gives, når andelshaveren er midlertidig fraværende på grund af sygdom, institutionsanbringelse, forretningsrejse, studieophold, ferieophold, militærtjeneste, midlertidig forflyttelse eller lignende for en begrænset periode på normalt højst 2 år. Fremleje kan således ikke tillades efter fraflytning eller dødsfald, uanset om der måtte være særlige grunde, såsom svigtende salg. Hvis en andelshaver har haft sin andelsbolig fremlejet, skal andelshaveren bebo boligen minimum ét år, før ny fremleje kan godkendes. Bestyrelsen skal godkende fremlejetageren og betingelserne for fremlejemålet, men er ikke ansvarlig for at lejelovgivningen, herunder reglerne om lejens fastsættelse, overholdes.
11.2 Fremleje eller –lån af enkelte værelser kan tillades af bestyrelsen på de betingelser, der fastsættes af bestyrelsen.
12.0 Husorden
12.1 Generalforsamlingen kan fastsætte regler for husorden, husdyrhold m.v. Sådanne regler er til enhver tid bindende for alle andelshavere, jvf. dog stk. 2. Husordenen skal give mulighed for at holde 2 mindre husdyr (f.eks. hunde eller katte) forudsat at der ikke er støj, lugt eller andre gener forbundet hermed. Det er ejerens pligt at opsamle eventuelle efterladenskaber efter dyrene, samt at hunde holdes i snor ved luftning. Der må max være 2 mindre husdyr pr. husstand. Hundeejere skal kunne fremvise lovpligtig hundeansvarsforsikring.
12.2 Uanset bestemmelser om forbud mod husdyrhold er det altid tilladt at holde førerhund.
12.3. Bestemmelser om husdyrhold m.v. kan dog kun ændres således, at bestående rettigheder bibeholdes indtil dyrets død.
13.0 Overdragelse/salg
13.1 Ønsker en andelshaver at fraflytte sin bolig, kan boligen overdrages/sælges efter retningslinjerne i § 13.2. Bestyrelsen skal godkende den/de nye andelshavere. Nægtes godkendelse skal der afgives en skriftlig begrundelse til ansøgeren, senest 3 uger efter indstillingen.
13.2 Fortrinsret til at overdrage/sælge sin andel skal ske som nedenfor, i den prioriterede rækkefølge:
A.
– at vælge at bytte/sælge sin bolig med/til en anden andelshaver i AB Marsvej,
– til en person som har haft fælles husstand med andelshaveren i mindst 3 måneder,
– til et nært beslægtet familiemedlem (i lige op eller nedstigende linje),
B.
– Boligen skal tilbydes øvrige beboere på AB Marsvej via fremsendte mails. (svar frist er indenfor 7 dage)
I tilfælde af flere interessenter til en bolig, der er til salg, er det den andelshaver med længst anciennitet i foreningen, som har forkøbsret.
C.
– Til personer som er indtegnet på foreningens venteliste.
Ventelisten administreres efter følgende regler:
– Kontingent kr. 150,- opkræves 1 gang årligt (pr.1. juli)
Ved betaling af kontingent bekræfter man samtidig sin interesse for at være indtegnet på ventelisten, i det næste år.
– Ved manglende betaling slettes man på listen. (betaling senest den 31. juli)
– Efter det 2. afslag på en bolig, rykkes man automatisk nederst på listen.
D.
– Til en person/personer som andelshaveren anbefaler.
– Andelshaveren kan vælge at sælge sin andel gennem en ejendomsmægler.
13.3 Foreningens venteliste fremlægges, i alfabetisk orden, til gennemsyn for andelshaverne på hvert års ordinære generalforsamling, under hensyntagen til persondataloven.
13.4 Såfremt boligen ikke sælges til den af bestyrelsen fastsatte pris jf. § 14 eller ønsker sælger at sælge til en reduceret pris (>15%) og til andre personer end de som er nævnt i § 13 stk. 2 litra A, skal køberen være bundet af købstilbuddet i 10 hverdage. Vedstår køberen ikke tilbuddet, skal de indtegnede på ventelisten jf. § 13 stk. 2 litra B og C igen tilbydes andelen til den samme pris, som sælger kunne opnå til anden side. Bestyrelsen skal orientere de indtegnede på ventelisten, når boligen første gang udbydes, om de ønsker boligen tilbudt igen, hvis boligen ikke kan sælges til den af bestyrelsen fastsatte pris jf. § 14.
14.0 Pris
14.1 Prisen for andel og bolig skal godkendes af bestyrelsen, som desuden skal godkende eventuelle aftaler efter § 14.2. Bestyrelsen kan kun godkende en rimelig pris og højst et beløb opgjort efter nedenstående retningslinjer:
A.
Værdien af andelen i foreningens formue opgøres til den pris med eventuel prisudvikling, som senest er godkendt af generalforsamlingen for tiden indtil næste årlige generalforsamling. Andelsboligens pris og eventuelle prisudvikling fastsættes under iagttagelse af reglerne i Andelsboligforeningsloven og i øvrigt under hensyn til værdien af foreningens ejendom og andre aktiver, samt størrelsen af foreningens gæld.
Andelskrone beregning:
(Ejds.værdi + øvrige aktiver)–(foreningens saml gæld) = Egenk.–reserver | = Andelskrone | |
Oprindelige indskud fra andelshavere Indskud | ||
Generalforsamlingens prisfastsættelse er bindende, selv om der lovligt kunne have været fastsat en højere pris.
En eventuel reguleringsklausul i overdragelsesaftalen kan alene godkendes, såfremt der i aftalen er indsat et maksimum for reguleringsbeløbet. Reguleringsklausulens formulering skal godkendes af andelsboligforeningens bestyrelse, og bestyrelsen kan beslutte, at klausulen skal oprettes på en standardformular.
Sker der inden næste generalforsamling væsentlige ændringer i foreningens forhold som påvirker foreningens formue negativt, såsom et fald i ejendommens værdi, optagelse af nye lån eller væsentlige kursreguleringer, skal bestyrelsen nedsætte værdien af andelen til den maksimalt lovlige pris ifølge andelsboligforeningsloven under hensyntagen til generalforsamlingsbestemte henlæggelser.
B.
Værdien af forbedringer, jfr. § 10, ansættes til anskaffelsesprisen med fradrag af eventuel værdiforringelse på grund af alder og slitage. Såfremt andelshaveren under byggeriets opførelse og inden overtagelsesdagen efter aftale har betalt særskilt forhøjet vederlag for installationer, såsom køkken, skabe og fliser, opgøres og afskrives det særskilt betalte vederlag som ovenfor anført.
C.
Værdien af forbedringer såsom fliser, skærver, vandfontæner m.v. fastsættes til anskaffelsesprisen med værdiforringelse. Arbejdsløn i forbindelse med anlæggelse af have kan ikke medtages som en forbedring.
D.
Værdien af inventar, der er særskilt tilpasset eller installeret i boligen, fastsættes under hensyntagen til anskaffelsespris, alder og slitage.
E.
Såfremt boligens vedligeholdelsesstand er usædvanlig god eller mangelfuld beregnes pristillæg respektive prisnedslag under hensyn hertil.
14.2 Værdiansættelse og fradrag efter stk. 1 litra B-E fastsættes efter en konkret vurdering med udgangspunkt i det forbedringskatalog og de værdiforringelseskurver, der er fastlagt af Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation som vejledende.
Anskaffelsesprisen for eget arbejde ansættes til den timeløn som er udarbejdet af ABF.
Pr. 1. januar 2016 er hårde hvidevarer afskrevet, hvorefter alle hårde hvidevarer vil være en del af inventaret. Det vil sige, at den enkelte andelshaver efterfølgende selv skal indkøbe hårde hvidevarer uden mulighed for tillæg af forbedringer på disse. Anskaffelsesprisen på andelsbeviset på henholdsvis 340.000,- kr. og 380.000,- kr. kan derefter forblive uændret.
Når en andelsbolig fraflyttes, skal der som minimum være, 1 køleskab/fryser, 1 komfur, 1 emhætte, 1 ovn, 1 opvaskemaskine, 1 vaskemaskine og 1 tørretumbler. Såfremt en andelshaver eller tidligere andelshaver har undladt at indkøbe et af ovenstående, skal den del anskaffes inden salget gennemføres. Indkøbet er indeholdt i prisen på andelsbeviset.
14.3 Såfremt der samtidig med overdragelse af andelsbolig overdrages løsøre eller indgås anden retshandel, skal vederlaget sættes til værdien i fri handel. Erhverver skal indtil overtagelsesdagen frit kunne afvise eller fortryde løsørekøbet eller retshandlen. Bestyrelsen skal godkende vederlaget og de øvrige aftalte vilkår
14.4 Fastsættelsen af prisen for forbedringer, inventar og løsøre sker på grundlag af en opgørelse udarbejdet af den fraflyttende andelshaver.
14.5 Såfremt der opstår uenighed mellem overdrageren, erhververen eller bestyrelsen om fastsættelse af pris for forbedringer, inventar og løsøre eller eventuelt pristillæg eller nedslag for vedligeholdelsesstand, fastsættes prisen af en voldgiftsmand, der skal være særlig sagkyndig med hensyn til de spørgsmål, voldgiften angår, og som udpeges af Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation. Voldgiftsmanden skal indkalde parterne til besigtigelse og udarbejde en vurderingsrapport, hvor prisberegningen specificeres og begrundes. Voldgiftsmandens vurdering er endelig og bindende for alle parterne. Voldgiftsmanden fastsætter selv sit honorar og træffer bestemmelse om, hvorledes omkostningerne ved voldgiften skal fordeles mellem parterne eller eventuelt pålægges én part fuldt ud, idet der herved skal tages hensyn til, hvem af parterne der har fået medhold ved voldgiften.
15.0 Fremgangsmåde
15.1 Mellem overdrager og erhverver oprettes en skriftlig overdragelsesaftale, der forsynes med bestyrelsens påtegning om godkendelse. Alle vilkår for overdragelsen skal godkendes af bestyrelsen, der kan bestemme, at overdragelsen skal oprettes på en standardformular. Overdragelsesaftalen skal bl.a. indeholde en opstilling af overdragelsessummens beregning med specifikation af prisen for eventuelt pristillæg eller nedslag for vedligeholdelsesstand samt andelsboligforeningens love bestemmelser om prisfastsættelse og straf.
15.2 Inden aftalens indgåelse skal erhverver have udleveret de dokumenter og nøgleoplysninger, der er krævet i den til enhver tid gældende bekendtgørelse om oplysningspligt ved salg af andelsboliger udarbejdet af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, herunder andelsboligforeningens vedtægter, energimærke, seneste årsregnskab og budget, referat af seneste ordinære generalforsamling og eventuelle senere ekstraordinære generalforsamling same vedligeholdelsesplan såfremt en sådan er udarbejdet. Erhververen skal endvidere have udleveret nøgleoplysningsskemaer om andelsboligen og andelsboligforeningen samt en eventuel erklæring om ændringer i nøgleoplysningerne. Foreningen skal udlevere nøgleoplysningsskemaerne til den andelshaver der ønsker at sælge hurtigst muligt og senest 10 arbejdsdage efter anmodning. For nøgleoplysningsskema om andelsbolig til salg løber fristen for udlevering fra det tidspunkt hvor foreningen har modtaget relevant dokumentation fra andelshaveren vedrørende forbedringer, tilpasset løsøre mv. Dokumenterne kan udleveres elektronisk og eventuelt gøres tilgængelige på foreningens hjemmeside.
Sker der inden næste generalforsamling væsentlige ændringer i foreningens forhold, som påvirker foreningens formue negativt, såsom et fald i ejendommens værdi, væsentlige kursreguleringer eller optagelse af nye lån, er bestyrelsen forpligtet til at udfylde og udlevere erklæring om væsentlige ændringer i nøgleoplysningsskema for andelsboligforeningen.
15.3 Foreningen kan kræve et gebyr for udarbejdelse af overdragelsesaftale. Foreningen kan endvidere kræve, at overdrageren refunderer udgifter til besvarelse af forespørgsel fra ejendomsmægler m.v., samt refunderer udgifter og betaler et rimeligt vederlag for bestyrelsens og/eller administrators ekstraarbejde ved afregning til pant- eller udlægshavere og ved tvangssalg eller -auktion. For disse ydelser opkræves et beløb på kr. 5.000 ved salg.
15.4 Overdragelsessummen skal senest 5 hverdage før overtagelsesdagen være indgået på foreningens konto i pengeinstitut. Såfremt overdragelsesaftale indgås mere end 2 uger før overtagelsesdagen, skal køber senest 7 hverdage efter aftalens indgåelse enten deponere købesummen eller stille standardbankgaranti for denne. Det deponerede / det garanterede beløb skal frigives til andelsboligforeningen senest 5 hverdage før overtagelsesdagen.
15.5 Andelsboligforeningen afregner – efter fradrag af sine tilgodehavender og nødvendige beløb til indfrielse af eventuelt garanteret lån med henblik på frigivelse af garantien – provenuet først til eventuelle rettighedshavere, herunder pant- og udlægshavere, og dernæst til den fraflyttende andelshaver.
15.6 Bestyrelsen er ved afregning overfor den fraflyttende andelshaver berettiget til at tilbageholde et beløb til sikkerhed for betaling af ikke forfalden boligafgift og efterbetaling af varmeudgifter og lign. Såfremt afregning med erhververens samtykke sker inden overtagelsesdagen, er foreningen endvidere berettiget til at tilbageholde et beløb på kr. 50.000,- til dækning af erhververens eventuelle krav i anledning af mangler konstateret ved overtagelsen.
15.7 Snarest muligt efter erhververens overtagelse af boligen skal denne med bestyrelsen gennemgå boligen for at konstatere eventuelle mangler ved boligens vedligeholdelsestilstand eller ved forbedringer, inventar og løsøre, der er overtaget i forbindelse med boligen. Erhververen kan kun komme med mangelindsigelser i op til og med 8 dage fra overtagelsesdagen. Foreningen skal gøre erhververens og foreningens eventuelle krav gældende overfor sælger senest 14 dage efter overtagelsesdagen. Såfremt erhververen forlanger prisnedslag for sådanne mangler, kan bestyrelsen, hvis forlangendet skønnes rimeligt, tilbageholde et tilsvarende beløb ved afregning til overdrageren, således at beløbet først udbetales, når det ved dom eller forlig mellem parterne er fastslået, hvem det tilkommer. Mangler der ikke har kunnet konstateres indenfor fristen, skal erhververen efterfølgende gøre gældende direkte overfor overdrageren.
15.8 Overdragelsessummen med eventuelle fradrag som nævnt i stk. 4-7 skal afregnes senest 10 hverdage efter overtagelsesdagen, forudsat at beløbet er modtaget fra erhververen.
16.0 Ubenyttede boliger
16.1 Har en andelshaver ikke, inden 3 måneder efter at være fraflyttet sin bolig, indstillet en anden i sit sted, eller er overdragelse aftalt i strid med bestemmelserne herom, bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og bolig, og de vilkår overtagelsen skal ske på, hvorefter afregning finder sted som anført i § 15. Ved overdragelsen af andelsboligen finder § 13, stk. 2, litra B og C, § 14 og 15 tilsvarende anvendelse. Såfremt der ikke er interesserede på ventelisten, afgør bestyrelsen frit, hvem der skal overtage andelsboligen. Andelshaveren skal, indtil andelen er overdraget, fortsat opfylde sine forpligtelser overfor for foreningen, herunder betale boligafgift. Andelshaveren skal endvidere medvirke til, at overdragelsen af andelsboligen i fornødent omfang, herunder ryddeliggøre andelsboligen, samt udlevere nøgler til andelsboligen til bestyrelsen, på det tidspunkt, som bestyrelsen fastsætter som fraflytningstidspunkt. Foreningen er ved salg af andelsboligen berettiget til at lade en ejendomsmægler forestå salget for andelshaverens regning.
17.0 Dødsfald
17.1 I tilfælde af en andelshavers død skal den pågældendes eventuelle ægtefælle være berettiget til at fortsætte medlemskab af foreningen og beboelse af andelsboligen.
17.2 Hvis der ikke efterlades en ægtefælle eller denne ikke ønsker at benytte sin ret efter stk. 1, kan andelsboligen erhverves af nedennævnte efter godkendelse af bestyrelsen, idet der gives fortrinsret i den nævnte rækkefølge:
A.
Samlever, som indtil dødsfaldet havde fælles husstand med den afdøde mindst 3 måneder.
B.
Afdødes børn, børnebørn, forældre, søskende eller bedsteforældre.
C.
Personer, som af den afdøde over for bestyrelsen var anmeldt som berettiget til andelsboligen ved sin død.
17.3 Ved dødsboets overdragelse af andelsboligen til de efter forudgående stykker berettigede personer finder §§ 14-15 tilsvarende anvendelse. Ved arveudlæg til en af de efter forudgående stykker berettigede personer finder §§ 14 og 15 tilsvarende anvendelse, dog bortset fra § 15 stk. 3-6 om indbetaling og afregning, idet erhververen i disse tilfælde indtræder i afdødes forpligtelser overfor foreningen.
17.4 Er boligen ikke enten overtaget af en af de i stk. 2 litra A – C nævnte personer eller fraflyttet når skiftet er endelig afsluttet, kan bestyrelsen efter en konkret vurdering bestemme, hvem der skal overtage andelsboligen og de vilkår som overtagelsen skal ske på. Det indkomne beløb afregnes til boet efter reglerne i § 15. Ved foreningens overdragelse af andelsboligen finder § 13. stk. 2, litra B og C og § 14 tilsvarende anvendelse. Såfremt der ikke er interesserede på ventelisten, afgør bestyrelsen frit, hvem der skal overtage andelsboligen.
18.0 Samlivsophævelse
18.1 Ved ophævelse af samliv mellem ægtefæller er den af parterne, der efter deres egen eller myndighedernes bestemmelse bevarer retten til boligen, berettiget til at fortsætte medlemskab af foreningen og benytte andelsboligen til helårsbolig.
18.2 Reglen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved ophævelse af samlivsforhold i øvrigt, såfremt den person, der i henhold hertil skal overtage andelsboligen, har haft fælles husstand med andelshaveren i mindst det seneste år før samlivsophævelsen.
18.3 Ved ægtefælles fortsættelse af medlemskab og beboelse af boligen skal begge ægtefæller være forpligtet til at lade fortsættende ægtefælle overtage andel gennem skifte eller overdragelse. Ved overdragelse i henhold hertil eller ved overdragelse i henhold til § 18 stk. 2 finder §§ 14-15 tilsvarende anvendelse. Ved fortsættende ægtefællers overtagelse gennem ægtefælleskifte finder §§ 14 og 15 tilsvarende anvendelse, dog bortset fra § 15 stk. 3-8 om indbetaling og afregning, idet fortsættende ægtefælle i disse tilfælde indtræder i tidligere andelshavers forpligtelser overfor foreningen og eventuelt långivende pengeinstitut.
19.0 Opsigelse
19.1 En andelshaver kan ikke opsige sit medlemskab af foreningen og brugsret til boligen, men kan alene udtræde efter reglerne i §§ 13-18 om overdragelse af andelsboligen.
20.0 Eksklusion
20.1 En andelshaver kan ekskluderes af foreningen og brugsretten til andelsboligen bringes til ophør af bestyrelsen, såfremt andelshaveren:
A.
trods påkrav ikke betaler eventuelt resterende indskud, boligafgift, påkravsgebyr eller andre skyldige beløb af hverv art, i.h.t. Andelsboligforeningens procedure ved manglende betaling af boligafgift.
B.
groft forsømmer sin vedligeholdelsespligt og trods påkrav ikke foretager den nødvendige vedligeholdelse inden udløbet af en fastsat frist, jfr. § 9, stk. 6.
C.
optræder til alvorlig skade eller ulempe for foreningens virksomhed eller andre andelshavere.
D.
i forbindelse med overdragelse af andelen betinger sig en større pris end godkendt af bestyrelsen eller
E.
gør sig skyldig i forhold, svarende til dem, der efter lejelovens bestemmelser berettiger udlejeren til at ophæve lejemålet.
20.2 Ekskluderes en andelshaver, bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andelsboligen og de vilkår overtagelsen skal ske på. Afregning finder sted som anført i § 15. Ved overdragelsen af andelsboligen finder § 13, stk. 2 litra, B og C og § 14 tilsvarende anvendelse. Såfremt der ikke er interesserede på ventelisten afgør bestyrelsen frit, hvem der skal overtage andelsboligen.
20.3 Andelshaveren skal, indtil andelen er overdraget, fortsat opfylde sine forpligtelser overfor foreningen, herunder betale boligafgift. Andelshaveren skal endvidere medvirke til overdragelse af andelsboligen i fornødent omfang, herunder ryddeliggøre andelsboligen samt udlevere nøgler til andelsboligen til bestyrelsen på det tidspunkt, som bestyrelsen fastsætter som fraflytningstidspunkt. Foreningen er ved salg af andelsboligen berettiget til at lade en ejendomsmægter forestå salget for andelshaverens regning. Efter salg finder salg sted som anført i § 15.
21.0 Generalforsamling
21.1 Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen.
21.2 Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden 4 måneder efter regnskabsårets udløb med følgende dagsorden:
1) Valg af dirigent og referent.
2) Bestyrelsens beretning.
3) Forelæggelse af årsrapport og eventuel revisionsberetning samt godkendelse af årsrapport
4) Forelæggelse af driftsbudget til godkendelse og beslutning om fastsættelse af boligafgiften.
5) Forslag.
6) Valg, formand, bestyrelse og suppleant.
7) Eventuelt.
- Ekstraordinær generalforsamling afholdes når det forlanges af:
A En generalforsamling
B Et flertal af bestyrelsens medlemmer
C En ¼ af andelshaverne eller
Med angivelse af dagsorden
22.0 Indkaldelse m.v.
22.1 Bestyrelsen indkalder til generalforsamling skriftligt med 14 dages varsel, der dog ved ekstraordinær generalforsamling om nødvendigt kan forkortes til 8 dage. Indkaldelsen skal indeholde dagsorden for generalforsamlingen. Datoen for afholdelse af ordinær og ekstraordinær generalforsamling skal om muligt bekendtgøres, på foreningens hjemmeside senest 4 uger før generalforsamlingens afholdelse.
22.2 Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen, der kan ikke indsendes forslag til en ekstra ordinær generalforsamling.
22.3 Et forslag kan kun behandles på en generalforsamling, såfremt det enten er nævnt i indkaldelsen eller andelshaverne ved opslag eller på lignende måde senest 4 dage før generalforsamlingen er gjort bekendt med, at det kommer til behandling.
22.4 Adgang til at deltage i og tage ordet på generalforsamlingen samt til at stille forslag har enhver andelshaver og dennes ægtefælle eller et myndigt husstandsmedlem. Den adgangsberettigede kan ledsages af en professionel eller personlig rådgiver, der ikke kan tage ordet eller stille forslag. Administrator og revisor, samt personer der er indbudt af bestyrelsen, har ligeledes adgang til at deltage i og tage ordet på generalforsamlingen.
22.5 Hver andel giver én stemme. En andelshaver kan kun give fuldmagt til sin ægtefælle eller et myndigt husstandsmedlem eller til en anden andelshaver. En andelshaver kan dog kun afgive én stemme i henhold til fuldmagt.
23.0 Flertal
23.1 Beslutninger, der ikke er omfattet af stk. 2, 3 eller 4, kan, såfremt mindst 1/5 af samtlige mulige stemmer er repræsenteret, vedtages med simpelt flertal.
23.2 Forslag om vedtægtsændringer, om nyt indskud, om regulering af det indbyrdes forhold mellem boligafgiften, om iværksættelse af forbedringsarbejder eller istandsættelsesarbejder, hvis finansiering, beregnet ud fra ydelsen på sædvanligt 30-årigt kontantlån ville kræve forhøjelse af boligafgiften, om henlæggelse til forbedrings eller istandsættelsesarbejde, med et beløb der årligt overstiger den hidtidige boligafgift og om optagelse af sådanne og om optagelse af afdragsfrie lån, nedsparingslån, rentetilpasningslån uden rentemaksimum eller andre lån, hvor udviklingen i fremtidig ydelse er usikker og uden et maksimum på fremtidig ydelse, kan kun vedtages på en generalforsamling, hvor mindst 2/3 af samtlige mulige stemmer er repræsenteret, og med et flertal på mindst 2/3 af ja og nej stemmer. Er ikke mindst 2/3 af samtlige mulige stemmer repræsenteret på generalforsamlingen, men opnås et flertal på mindst 2/3 af ja og nej stemmer for forslaget, kan der indkaldes til ny generalforsamling, og på denne kan da forslaget endeligt vedtages med et flertal på mindst 2/3 ja og nej stemmer, uanset hvor mange stemmer der er repræsenteret.
Stigninger i bankens/kreditforeningens bidragssats og lignende, skal dog ikke godkendes af generalforsamlingen, da disse omkostninger ikke kan ændres, men kan have indflydelse på foreningens boligafgift.
23.3 Forslag om salg af fast ejendom eller om foreningens opløsning kan kun vedtages med et flertal på mindst 3/4 af samtlige mulige stemmer. Er ikke mindst ¾ af samtlige mulige stemmer repræsenteret på generalforsamlingen, men opnås et flertal på 3/4 af de repræsenterede stemmer for forslaget, kan der indkaldes til ny generalforsamling, og på denne kan da forslaget endeligt vedtages med et flertal på mindst 3/4 af de repræsenterede stemmer, uanset hvor mange stemmer der er repræsenteret.
23.4 Ændring af vedtægternes § 5 kræver dog samtykke fra de kreditorer, overfor hvem andelshaverne hæfter personligt.
24.0 Dirigent m.v.
24.1 Generalforsamlingen vælger selv sin dirigent.
24.2 Referat eller tilsvarende information om det på generalforsamlingen passerede, skal udleveres/udsendes til andelshaverne senest 1 måned efter generalforsamlingens afholdelse. Referat underskrives af dirigenten og hele bestyrelsen.
25.0 Bestyrelse
25.1 Generalforsamlingen vælger en bestyrelse til at varetage den daglige ledelse af foreningen og udføre generalforsamlingens beslutninger.
26.0 Bestyrelsesmedlemmer
26.1 Bestyrelsen består af en formand og yderligere 2-4 bestyrelsesmedlemmer efter generalforsamlingens bestemmelse.
26.2 Formanden vælges af generalforsamlingens for 2 år ad gangen.
26.3 De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges af generalforsamlingen for 2 år ad gangen, så halvdelen af bestyrelsen afgår ved hver ordinær generalforsamling.
26.4 Generalforsamlingen vælger desuden for 1 år ad gangen 1 eller 2 bestyrelsessuppleanter med angivelse af deres rækkefølge.
26.5 Som bestyrelsesmedlemmer eller -suppleanter kan vælges andelshavere, disses ægtefæller samt myndige husstandsmedlemmer. Som bestyrelsesmedlem eller -suppleant kan kun vælges én person fra hver husstand og kun en person, der bebor andelsboligen. Genvalg kan finde sted.
26.6 Bestyrelsen konstituerer sig selv med en næstformand en sekretær og evt. en kasserer.
26.7 Såfremt et bestyrelsesmedlem fratræder i valgperioden, indtræder suppleanten i bestyrelsen for tiden indtil næste ordinære generalforsamling. Ved formandens fratrædelse fungerer næstformanden i formandens sted indtil næste ordinære generalforsamling. Såfremt antallet af bestyrelsesmedlemmer ved fratræden bliver mindre end 3, indkaldes generalforsamlingen til nyvalg af bestyrelse for tiden indtil næste ordinære generalforsamling.
27.0 Møder
27.1 Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i behandlingen af en sag, såfremt bestyrelsesmedlemmet eller en person, som denne er beslægtet eller besvogret med eller har lignende tilknytning til, kan have særinteresser i sagens afgørelse.
27.2 Sekretæren skriver referat for bestyrelsesmøder. Referatet underskrives af hele bestyrelsen.
27.3 I øvrigt bestemmer bestyrelsen selv sin forretningsorden.
28.0 Tegningsret
28.1 Foreningen tegnes af formanden og 2 andre bestyrelsesmedlemmer i forening.
29.0 Administration
29.1 Generalforsamlingen kan vælge en advokat eller en anden professionel ejendomsadministrator, der har tegnet ansvars- samt garantiforsikring til, som administrator at forestå ejendommens almindelige og juridiske forvaltning. Generalforsamlingen kan til enhver tid afsætte administrator. Bestyrelsen træffer nærmere aftale med administrator om dennes opgaver og beføjelser.
29.2 Såfremt generalforsamlingen ikke har valgt nogen administrator, varetager bestyrelsen ejendommens administration, og reglerne i nærværende stk. 3 og 4 finder da anvendelse.
29.3 Bortset fra en mindre kassebeholdning hos et bestyrelsesmedlem, skal foreningens midler indsættes på særskilt konto i et pengeinstitut, fra hvilken konto der kun skal kunne foretages hævning via netbank. Alle indbetalinger til foreningen, det være sig boligafgift, leje, indbetalinger i forbindelse med overdragelse af andele eller andet, skal ske direkte til en sådan konto.
29.4 Bestyrelsen kan helt eller delvis overlade bogføring til en statsautoriseret eller registreret revisionsfirma, opkrævning af boligafgift, varetagelse af lønningsregnskab og udbetaling af faste (periodiske) betalinger til et pengeinstitut. Vælger bestyrelsen selv at varetage bogføringen, skal bestyrelsen af sin midte vælge en kasserer, der er ansvarlig for bogholderi, opkrævninger, lønningsregnskab og periodiske regnskaber.
29.5 Som sikkerhed for bestyrelsesmedlemmernes økonomiske ansvar overfor foreningen, andelshaverne og tredjemand, tegner foreningen sædvanlig ansvars- og besvigelsesforsikring. Forsikringssummens størrelse skal oplyses i en note til årsregnskabet.
29.6 Bestyrelsen kan for ikke budgetlagte beløb, i enkeltsager, træffe beslutning om beløb, for op til kr. 25.000 årligt.
30.0 Årsrapport
30.1 Foreningens årsrapport skal udarbejdes i overensstemmelse med god regnskabsskik og underskrives hele bestyrelsen og evt. administrator.
Regnskabsåret løber fra 1. januar til 31. december.
30.2 I forbindelse med udarbejdelse af årsrapporten udarbejdes forslag fra bestyrelsen til den pris og eventuelle prisudvikling på andelene, som kan godkendes af generalforsamlingen for tiden indtil næste årlige generalforsamling, jvf. § 14. Forslaget anføres som note til regnskabet.
31.0 Revision
31.1 Generalforsamlingen vælger en statsautoriseret eller registreret revisor til at revidere årsrapporten. Revisor skal føre revisionsprotokol.
32.0 Årsrapportens udsendelse
32.1 Det reviderede, underskrevne årsregnskab samt forslag til driftsbudget udsendes til andelshaverne samtidig med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
33.0 Opløsning
33.1 Opløsning ved likvidation forestås af 2 likvidatorer, der vælges af generalforsamlingen.
33.2 Efter realisation af foreningens aktiver og betaling af gælden, deles den resterende formue mellem de til den tid værende andelshavere i forhold til deres andel i foreningens formue.
Således vedtaget på foreningens ordinære generalforsamling den 19. marts 2024
Dirigent: _________________
Ole Rye Christensen
Bestyrelsen:
__________________ _________________________ _______ ____________
Poul Brøgger, formand Mogens Hansen, næstformand Ulla Vejvad, kasserer
___________________________ _______________________
Ole Rye Christensen, best.medlem Bodil Mikkelsen, sekretær